Louius Renault een geniale gigant

Louius Renault

Louis Renault was een zeer getalenteerd man, maar hij werd ook gevreesd en veracht bij het opbouwen van zijn bedrijf.
Om de logica van zijn nieuw ontworpen rotatiemotor te verdedigen, stelde een bekende Britse constructeur onlangs, datde vanouds bekende verbrandingsmotor werd ontworpen door een eenvoudige knopenfabrikant. Minachting voor knopenmakers zou evenwel misplaatst zijn, want één van de grootste en beroemdste pioniers van de auto Kwam uit zo’n familie: Louis Renault.

Voor deze conservatief-burgerlijke familie Renault waren de eerste stappen op het gebied van de autobouw van Louis ongetwijfeld niet meer dan jammerlijke pogingen. Dat veranderde al snel, toen de jonge Louis succes boekte met zijn eerste bouwsels. Samen met twee broers vestigdo hij in hot jaar 1908 Renault Frères in Billancourt in Parijs. Marcel Renault, een voortreffelijk coureur, kwam om in de beruchte race van Parijs naar Madrid in 1903. En Fernand Renault trok zich terug uit het bedrijf vanwege zijn slechte gezondheid. Al in 1909 was Louis de enige directeur van het bedrijf. Hij voer een koers die hem al snel tot de meest benijde én gevreesde leiders In de geschiedenis van de auto – en in het moderne Frankrijk – zou maken.

Het leven van Louius Renault

Het leven van Louis Renault was gevuld met fascinerende aspecten voor elke biograaf. Op school was hij de domkop, in gezelschap saai, aan de werkbank een artiest, aan het stuur van een auto een duivel, in financiële zaken geniaal en bij openbare optredens een onhandige, mysterieuze botterik.  Zijn hele leven kan gelden als voorbeeld voor hen, die aspiraties hebben beroemd te zijn bij leven en dood.

Renault liet heel wat achter: een veelheid aan interessante auto’s, een aantal succesvolle recordpogingen en een naam die een legende werd. Hij schiep een commercieel imperium dat, ondanks het feit dat het volledig privébezit was, de trots van Frankrijk werd. Renault werd door middel van uitbreiding en overname, de op twee na grootste autoproducent in Europa, met veel industriële vertakkingen en internationale verbindingen. Maar Renault bleef als bedrijf onmiskenbaar Frans van karakter. In 75 jaar had het bedrijf ‘slechts drie eigenaars met totaal verschillende ideeën, die overigens steeds prima aansloten bij de eisen van de tijd’.

Technische doorbraak

De eerste technische doorbraak van Louis Renault misschien wel de enige opmerkelijke die aan hem kan worden toegeschreven als we eerlijk moeten Lijn was het monteren van een goed en soepel werkende en probleemloze versnellingsbak in een auto. Dat was hoogst noodzakelijk geworden in die periode. Toen Louis Renault 21 jaar oud was (hij werd geboren in 1877) bracht hij het merendeel van zijn tijd door met het knutselen aan een met een driekwart pk uitgeruste De Dion-Bouton gemotoriseerde driewieler. Eerst maakte hij er een vierwiel ervan en vervolgens installeerde hij een echte versnellingsbak in plaats vann het oorspronkelijke systeem van riemen en kettingen. Louis had een systeem bedacht met drie versnellingen vooruit – de hoogste versnelling was een directe overbrengen om de mechanische mogelijkheden zo doeltreffend mogelijk te gebruiken – en met een achteruit, in dezelfde bak. Oorspronkelijk wilde hij het idee aan de industrie verkopen, maar zijn broer marcel kon hem overtuigen zijn versnellingsbak het eerst in de kleine De Dion te bouwen.

De werkplaats

was een tuinhuisje achter het familiehuis. Daar was Louis altijd te vinden, het was daar de enige plek waar hij zich gelukkig voelde en waar hij geen last had van zijn omgeving. Van zijn jeugd af had hij geen belangstelling voor een normaal gedrag. Op school spijbelde hij regelmatig hij kon niet spellen en was weinig spraakzaam. Maar wanneer het over mechanische dingen ging, was hij juist nieuwsgierig en vindingrijk.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *